TAHAČ MAN V ČELE TRANSPORTU 350T OBRA
Po čtyřech týdnech putování po vodě i po souši dorazila ponorka U17 do cíle.
Při přepravě extrémního nákladu odvedl skvělou práci MAN TGX 41.680 8x6.
- Jako historickou ponorku přepravili na 30 nápravách do Technického muzea v Sinsheimu
- Společnost Kübler, zákazník MAN, používá pro těžkou nákladní dopravu tahač TGX 41.680 8x6
- Kromě robustní techniky se extrémní transporty neobejdou bez řidičů s velkými profesionálními zkušenostmi
Takový kolos nepřepravují často ani profesionálové ze společnosti Kübler Schwertransporte: Na speciálním 150tunovém podvalníku s 30 nápravami, který táhl MAN TGX 41.680 8x6, vezli ponorku U 17 o hmotnosti přibližně 350 tun! „Důvěřujeme značce MAN, protože nás přesvědčila spolehlivost těchto trucků,“ říká Niclas Grimm, projektový manažer společnosti Spedition Kübler, která je dlouholetým zákazníkem MAN. „Na speciální přepravy jsme si tahač TGX 41.680 nechali přestavět na konfiguraci 8x6.“
Transport se vydal na cestu 30. června z Technického muzea Speyer směrem k Rýnu. Tam ponorku U17 naložili na říční ponton a do 9. července se plavila nejprve do Mannheimu a poté po řece Neckar do Haßmersheimu. Odtud 50 metrů dlouhý ocelový obr zamířil do cíle v Sinsheimu, kam dorazil 28. července. Za celou trasu byli zodpovědní experti ze společnosti Kübler.
Kromě úctyhodné hmotnosti ponorky byla přeprava dobrodružstvím i pro výjimečné rozměry. Na vodě i během jízdy po silnicích musely obra často otáčet v podélné ose až o 73 stupňů – jinak by tahač s obrovským nákladem nemohl přejít železničními přejezdy nebo pod různými mosty. Otáčení umožňuje zařízení, které bylo vyrobeno speciálně pro poslední cestu U17. Řešení postavená na míru však nejsou pro společnost Kübler žádnou novinkou. Firma se sídlem v německém Michelfeldu poskytuje logistické služby v oblasti přepravy těžkých břemen po celém světě, a proto velmi často řeší nejrůznější úkoly. Kromě speciálních podvalníků a mimořádně výkonných tahačů vyžadují takové přepravy řidiče s bohatými profesionálními zkušenostmi a výjimečnou schopností soustředit se.
Frieder Saam je jedním z nich. Sedí za volantem MAN TGX 41.680 8x6 a „řídí“ ponorku směrem na Sinsheim. „V těžké nákladní dopravě jezdím už mnoho let,“ říká. „A pořád je to něco výjimečného, protože žádné dvě práce nejsou stejné. Zároveň jsem hrdý, že můžu řídit takové velké transporty.“ Přípravy začínají dlouho předtím než náklad vyrazí na cestu: Je třeba dopodrobna prozkoumat možné trasy, uzavírají se dohody s úřady a policií. Každá cesta se přizpůsobuje nákladu: Přepravu 350-tunové ponorky začaly plánovat před pěti lety. Ve společnosti Kübler se na tom od začátku podíleli 2-3 lidé včetně řidiče Friedera Saama.
Jakmile se kolos o celkové hmotnosti kolem 500 tun rozjel, důležitou roli sehrávala maximální koncentrace. Celá přeprava byla totiž velmi delikátní záležitostí:
Tým manévroval s 90 metrů dlouhou a 10 metrů vysokou soupravou nejen pod mosty, ale také v uličkách malebného regionu Kraichgau v severním Bádensku-Württembersku.
K nejkomplikovanějším momentům patřilo několik otočení ponorky na pontonu. Do té doby obrem otáčeli jen na souši, na vodě je však třeba udržet v rovnováze nejen náklad, ale i ponton.
Zvláštní výzvu představovalo vylodění v Haßmersheimu, kdy tahač s ponorkou na podvalníku vycházel na břeh. I tam bylo nutné ponton neustále vyvažovat a vyrovnávat měnící se zatížení.
„Takou přepravu zvládneme pouze jako tým,“ říká Niclas Grimm, projektový manažer Spedition Kübler GmbH. „Jelikož působíme na trhu již mnoho let, naši zaměstnanci mají zkušenosti se všemi druhy náročných úkolů po celém světě. Samozřejmě, že z toho nyní těžíme – a zároveň jsme nesmírně hrdí na to, že nám Technické muzeum v Sinsheimu svěřilo tento komplexní projekt.“
Konečnou zastávkou této pozoruhodné operace je Technické muzeum v Sinsheimu: Ponorka, kterou v roce 2010 německé námořnictvo vyřadilo z provozu, se brzy stane magnetem pro veřejnost.
Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: