· Partner

REKORDNÍ ÚČINNOST: MAN TGX D30 POWERLION OHROMIL TISK

S novým pohonným systémem D30 PowerLion ve voze MAN TGX představuje společnost MAN Truck & Bus novou generaci účinnosti v dálkové dopravě.

  • 33 500 kilometrů – téměř cesta kolem zeměkoule: evropští odborní novináři testují MAN TGX PowerLion
  • Snížení spotřeby paliva o 5% ve srovnání s předchozím modelem TGX s motorem D26
  • Podle nezávislých testů spotřeby paliva až o 3,5 l/100 km úspornější než konkurence

V rámci rozsáhlé testovací kampaně pro média ujeli odborní novináři z významných evropských oborových časopisů s novými tahači celkem 33 500 kilometrů, což se téměř rovná délce rovníku. MAN TGX vybavený zcela novým motorem D30, optimalizovanou převodovkou MAN TipMatic a aerodynamickými vylepšeními dosáhl v nezávislém testu spotřeby paliva ve srovnání s předchozím modelem s motorem D26 průměrné úspory paliva přibližně 5 %. Oproti současným konkurenčním tahačům, které novináři testovali na stejných trasách, vykazovaly tahače MAN TGX s výkonem 520 a 560 koní účinnost vyšší až o 3,5 l/100 km.

  „Náš pohonný systém PowerLion působivě předvádí, jak výkonná může být nejnovější dieselová technologie v užitkových vozidlech: extrémně úsporná, s nízkými emisemi a přitom tak výkonná, že našim zákazníkům umožní zvládnout jakékoli přepravní zadání. To je přínosem pro životní prostředí, dopravní společnosti i budoucí životaschopnost logistiky,“ říká Friedrich Baumann, člen představenstva pro prodej a zákaznická řešení společnosti MAN Truck & Bus.

  

Rekordy a pozitivní recenze v evropském tisku

Během několikaměsíční testovací kampaně pro média, která probíhala po celé Evropě, psali odborní novináři o nových vozidlech MAN PowerLion mimořádně pozitivně. Hodnocení vždy zdůrazňovala zejména nízkou spotřeba paliva na testovacích trasách, které byly pro účely srovnání vždy stejné:

  • „S 21,01 litry nafty je to na naší trase opět jednička.“ – 1Truck Magazin (Rakousko, 12/2024)
  • „Z hlediska spotřeby vykazuje dálkový tahač MAN na naší testovací trati vysokou účinnost, a to dokonce i s výkonnějším motorem.“ – Der österreichische Transporteur (Rakousko, 12/2024)  
  • „A znovu o více než litr méně než předchozí nejlepší výsledek na naší testovací trati.“ – Truck & Trailer Welt (Německo, 02/2025)
  • „MAN TGX 18.520 […] získal díky svému vynikajícímu výkonu opět vítězný vavřín v supertestu Vado e Torno na 500 kilometrů.“ – Vado e Torno (Itálie, 06/2025)
  • „Je to vůbec poprvé, co se spotřeba nafty na naší dálniční testovací trati dostala pod 22 l/100 km.“ – EnCamión (Španělsko, 05/2025)
  • „Nový MAN D30 na nás zkrátka udělal dojem.“ – BIGtruck (Nizozemsko, 05/2025)  
  • „Rekordní spotřeba paliva.“ – TodoTransporte (Španělsko, 06/2025)
  • „Jeho výkon je natolik jednoznačný, že nepotřebuje další komentář.“ – Transportare Oggi (Itálie, 07/2025)

MAN PowerLion: úsporný a ekologický motor

Výkonným a zároveň úsporným srdcem nového pohonného systému PowerLion je nový motor MAN D30. Řadový šestiválec o objemu 13 litrů, vyvinutý s využitím společných poznatků inženýrů celé skupiny TRATON, dosahuje účinnosti přes 50 %, což je ve světě užitkových vozidel bezprecedentní. Motor MAN D30 s širokým rozsahem výkonu 380–560 k (a točivým momentem 2 100–2 800 Nm) s přehledem pokrývá požadavky na všechny typy nákladní dopravy.

Testy spotřeby – srovnání tahačů MAN s motory D30 (modelový rok 2025) a D26 (modelový rok 2024):

  

Média

  

Modelový rok 2024
MAN TGX 18.520

Motor D26
[l/100 km]  

Modelový rok 2025  
MAN TGX 18.560

Motor D30  
[l/100 km]

Rozdíl  ve spotřebě
paliva  

[l/100 km]

Rozdílve spotřebě
AdBlue    

[l/100 km]

Truck & Trailer Welt   23,2 21,9   - 1,3(- 5,6 %) + 0,1  
1Truck Magazin 22,18   21,01 - 1,17 (- 5,3 %)   + 0,57
Blickpunkt Lkw & Bus 24,2 23,2   - 1,0 (- 4,1 %) neměřeno  
Der österreichische Transporteur 23,5   22,54 - 0,96 (- 4,1 %)   + 1,50

Technické údaje testovaného vozidla MAN TGX PowerLion

Technické údaje 18.560 18.520  
Typ vozidla Tahač návěsů 4x2
Rozvor 3 600 mm  
Kabina GX GM
Motor   MAN D3066
412 kW/560 k; 2 800 Nm
MAN D3066
383 kW/520 k; 2 650 Nm  
Převodovka MAN TipMatic 14.33
Retardér Retarder 47  
Převodový poměr i = 2,53
Pneumatiky na zadní nápravě

315/70 R22.5;  

Conti EcoPlus HS3+

MAN Truck & Bus je jedním z největších evropských výrobců užitkových vozidel a dodavatelem dopravních řešení s ročním obratem přibližně 13,7 miliardy eur (2024). Portfolio výrobků společnosti zahrnuje nákladní automobily a autobusy se spalovacími motory i s bezemisním pohonem, dodávky, dieselové a plynové motory, a také služby související s nákladní a osobní dopravou. Společnost MAN Truck & Bus je součástí skupiny TRATON GROUP a zaměstnává přibližně 33 000 lidí po celém světě.


Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: