· Partner

POSLEDNÍ GENERACE VZNĚTOVÉHO MOTORU Z NORIMBERKU

Ve svém závodě v Norimberku spustil MAN produkci nového vysoce účinného 13litrového dieselového motoru D30

  • Investice 250 milionů eur v Německu, výroba se 160 zaměstnanci v Norimberku
  • Motor D30 se zlepšenou palivovou efektivností byl vyvinut společně v rámci TRATON GROUP
  • V norimberském závodě MAN spustili produkci poslední generace dieselového motoru – paralelně se chystá výroba baterií
  • Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN: „Závod v Norimberku připravujeme na budoucnost se dvěma silnými pilíři“

Po více než 100 letech výroby dieselových motorů v norimberské továrně MAN je nová typová řada D30 současně i poslední svého druhu. Na realizaci produkce společnost investovala do závodu přibližně 220 milionů eur a dalších 30 milionů do související výroby klikových hřídelů v továrně v německém městě Salzgitter. Motor D30 byl vyvinut společně s dalšími značkami TRATON GROUP a stanovil nová měřidla v oblasti spotřeby paliva a emisí CO2. Jedná se o největší standardní motor v portfoliu MAN, který se montuje do tahačů TGX a TGS. Oficiálního spuštění provozu nejmodernějšího výrobního zařízení, které proběhlo 24. února 2025, se zúčastnili: Marcus König, primátor Norimberku, Christian Levin, generální ředitel TRATON GROUP, Niklas Klingenberg, vedoucí výzkumu a vývoje v TRATON GROUP, generál Vlaskamp, Alexander Vlaskamp ředitel norimberského závodu Matthias Meindl a další hosté.

„V rámci TRATON GROUP se stále více sbližujeme a spojujeme naše rozsáhlé odborné znalosti v oblasti společného vývoje. Dnes děláme v tomto směru další důležitý krok. Zcela nově vyvinutý motor nyní vstupuje do procesu i v MAN a jsem si jist, že zákazníci MAN budou z nové pohonné jednotky nadšeni,“ říká Christian Levin, generální ředitel TRATON SE.

Alexander Vlaskamp, generální ředitel MAN, doplňuje další informace: „Do roku 2030 bude mít každé druhé vozidlo, které dodáme našim zákazníkům, pohon bez emisí. To ovšem také znamená, že na cestě k transformaci směrem k elektrické mobilitě budeme ještě dlouho potřebovat velmi účinné spalovací motory. Proto v Norimberku investujeme do obou technologií, díky čemuž je lokalita odolná vůči budoucnosti a stavíme ji na dva silné pilíře. Takto si zajistíme zaměstnání. A v Bavorsku se můžeme spolehnout na podporu bavorské zemské vlády, abychom mohli pokračovat v tomto kurzu.“

Srdce pro pohon spalovacími motory a elektrická vozidla

Po náběhu výroby v tradičním norimberském závodě bude na produkci D30 pracovat ve třech změnách kolem 160 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců. Technická kapacita umožňuje expedovat kolem 50 000 motorů ročně. Bude to poslední zcela nově vyvinutý vznětový motor pro užitková vozidla v MAN – další generace se neplánuje, takže přemosťuje přechod od spalovacích motorů k elektrifikovaným pohonům. Spuštění výroby motoru D30 bude probíhat téměř paralelně se startem sériové produkce baterií v norimberském závodě, který je plánován na jaře. To znamená, že Norimberk bude dlouhá léta vyrábět klíčové komponenty pohonných systémů pro konvenční i pro elektrická vozidla MAN.

Nejlepší ve své třídě

Zcela nově vyvinutý motor D30 využívá spojení zkušeností značek TRATON GROUP. Je jedním z nejinovativnějších motorů pro užitková vozidla na světě – s maximální účinností přes 50 % a se spotřebou paliva, která patří k nejlepším v této třídě. Podle prvních testů publikovaných v médiích motor D30 ve vozidlech MAN TGX v kombinaci s pohonnou soustavou „PowerLion“ a aerodynamickými opatřeními přináší v průměru 5% úsporu paliva (ve srovnání s modelem TGX s pohonem předchozí generace). Emise CO2 se sníží ve stejné míře.

Typ D30 nahrazuje dosud dodávané motory D26 a D15. K dispozici bude v šesti výkonových verzích od 380 k do 560 k (točivý moment 2 100 Nm až 2 800 Nm).


Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: