· Partner

MAN INVESTUJE PŮL MILIARDY EUR DO VÝROBY V NORIMBERKU

Společnost MAN Truck & Bus spouští výrobu baterií pro elektrické nákladní automobily a autobusy, velkovýroba bude zahájena v červnu.

Aktuální výrobní kapacita norimberského závodu společnosti MAN je 50 000 baterií ročně.

  • Investice společnosti MAN do velkovýroby baterií se zvýší ze 100 milionů eur na přibližně 250 milionů eur
  • Spolu s investicemi do výroby dieselových motorů je tak pro norimberský závod vyčleněno celkem téměř půl miliardy eur
  • Oficiálního spuštění výroby baterií se zúčastnil také bavorský premiér dr. Markus Söder
  • V sektoru baterií vytváří MAN v norimberském závodě přibližně 400 udržitelných pracovních míst

V pátek 11. dubna společnost MAN Truck & Bus za přítomnosti bavorského premiéra dr. Markuse Södera a ministra Huberta Aiwangera oficiálně zahájila výrobu baterií ve svém norimberském závodě. Při této příležitosti mnichovský výrobce užitkových vozidel poprvé oznámil další etapu rozšíření výroby baterií v Norimberku. Kromě 100 milionů eur investovaných do výrobního závodu, který byl nyní uveden do provozu, bude v nadcházejících letech investováno dalších 150 milionů eur do dalšího rozvoje odborných znalostí v oblasti technologie baterií a zvýšení přidané hodnoty. Konkrétně to znamená, že kromě packů složených z několika modulů se v Norimberku budou pro baterie nové generace vyrábět také vlastní moduly, které kombinují několik bateriových článků.

Z ohlášených dodatečných investic v celkové výši zhruba 150 milionů eur bude přibližně 18 milionů eur pocházet z dotací. Tyto prostředky poskytne Spolkové ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu a Svobodný stát Bavorsko. Vedle toho bavorský stát v norimberském závodě společnosti MAN financuje také další vývoj a výzkum bateriové technologie částkou přibližně 30 milionů eur. Tyto prostředky budou použity na výzkum např. v oblasti montáže baterií, chemického fungování článků a jejich stárnutí, ale také bezpečnost baterií. Investice do norimberské továrny zajistí přibližně 400 pracovních míst v oblasti technologií pro budoucnost a další transformaci areálu. Zaměstnancům ve výrobě baterií, kteří původně pracovali na montážích motorů, ve slévárně nebo v logistice, se díky rekvalifikaci otevřely dveře k novému perspektivnímu oboru.

„Dnešek je historickým dnem pro společnost MAN. Společnost, která vynalezla vznětový motor, vstupuje zahájením výroby baterií do nové éry. Jsme velmi hrdí na to, co jsme zde v Norimberku vytvořili a ještě vytvoříme. Dnes jsme oznámili další milník na cestě k pohonům šetrným k životnímu prostředí: společnost MAN investuje v Norimberku dalších 150 milionů eur do rozšíření bateriové výroby pro baterie nové generace. V poslední době jsme také zvýšili úsilí o další rozvoj nejmodernější technologie vznětových motorů. Celková investice v Norimberku tak činí půl miliardy eur. Je to jasný závazek vůči Bavorsku a Německu jako centru inovací,“ říká Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN.

Bavorský premiér dr. Markus Söder ve svém projevu zdůraznil, že elektromobilita „Made in Bavaria“ představuje milník pro společnost MAN i Bavorsko jakožto průmyslové centrum: „Díky strategii na vybudování nejmodernějšího výrobního závodu a díky vynikající spolupráci mezi vedením, závodní radou, zaměstnanci a politiky se společnost MAN úspěšně transformovala z původní továrny na výrobu čistých dieselových motorů na špičkový závod na výrobu baterií pro elektrické nákladní automobily. To posiluje význam lokality, zajišťuje a vytváří pracovní místa i mezinárodní konkurenceschopnost. Bavorsko je a zůstane zemí automobilové výroby, a to i v oblasti užitkových vozidel. Po počátečním finančním příspěvku na výzkum a vývoj ve výši 30 milionů eur v roce 2022 podpoří bavorský stát budoucí výrobu bateriových modulů částkou téměř 6 milionů eur.“

Zahájením výroby baterií dochází v Norimberku ke spuštění již druhé nové výrobní linky v letošním roce. Investicí do budoucnosti je také výroba nejnovější generace vznětových motorů MAN pro pohon D30 PowerLion, která zároveň ve výrobním závodě zajišťuje množství pracovních míst. Společnost do tohoto projektu investovala přibližně 250 milionů eur. Společnost MAN dnes předpokládá, že do roku 2030 se bude téměř polovina nových nákladních vozidel v Evropě a přibližně 90 % městských autobusů dodávat s bezemisním pohonem. To znamená, že vysoce účinný a úsporný motor D30 bude i po roce 2030 potřeba. V dlouhodobém horizontu zůstanou k dispozici i další platformy a řady pro externí motory MAN.

Výroba e-trucků MAN zahájí v červnu

Závod MAN v Norimberku vyrábí baterie ve třech tzv. tvarových faktorech. Plochý tvar se používá v bateriovém městském autobusu MAN Lion's City E. Další dvě modifikace jsou určeny pro nákladní vozidla MAN eTGL, MAN eTGS a MAN eTGX s celkovou hmotností od 12 do 50 tun. Sériová výroba elektrických nákladních vozidel MAN eTGS a eTGX má být v Mnichově podle plánu spuštěna v červnu tohoto roku.

Aktuální výrobní kapacita norimberského závodu je 50 000 baterií ročně. Nová budova M50 je však navržena tak, aby zvládla výrobu 100 000 kusů ročně. Výroba se bude zvyšovat v závislosti na poptávce po bateriových elektromobilech.

Společnost MAN používá ve svých bateriích tzv. NMC články (nikl-mangan-kobalt), jejichž chemické složení bylo speciálně upraveno pro provoz užitkových vozidel. Systém pro správu baterií (BMS) během provozu nepřetržitě monitoruje stav článků. Pokud například dojde k nepředvídané události, provede systém interní opatření, aby zajistil bezpečnou úroveň nabití. V případě nehody systém BMS okamžitě odpojí baterii od zbytku vozidla (nouzové odpojení vysokého napětí). Používá také inteligentní systém ohřevu a chlazení, který vždy udržuje články baterie v optimálním teplotním rozmezí.

Technologickým vrcholem právě zahajované velkokapacitní výroby bateriových packů je modulární výroba. To znamená, že společnost MAN ve výrobě nepoužívá výrobní pásy, ale cyklus, který zvládne různé verze výrobků a lze jej snadno přizpůsobit novým variantám. Samostatné pracovní stanice lze provozovat nebo přestavovat nezávisle na ostatních a baterie procházejí výrobním systémem podle individuálních požadavků nebo situace. To je možné díky vysokému stupni digitalizace a automatizace výrobního toku a zásobování materiálem, které je plně automatizováno využitím inteligentní sítě autonomních vozidel (AGV). To zaručuje potřebnou flexibilitu a všestrannost i nákladovou efektivitu výroby různých bateriových packů.

Stoprocentní výstupní kontrola

Kvalita a bezpečnost výroby jsou pro společnost MAN setrvale nejvyššími prioritami. To platí i pro novou výrobu baterií – každá z nich prochází na konci výrobní linky výstupním přezkoušením. Důraz je kladen na různé softwarové testy, zkoušky elektrických parametrů jako je nabíjení/vybíjení, kontrolu údajů o bateriových článcích a modulech předaných dodavatelem a zkoušku úniku elektrolytu. Kompaktní systémy pro ukládání energie musí přece odolávat všem druhům počasí nebo vodě stříkající pod vysokým tlakem při mytí vozidla. Každá baterie je proto podrobena 23 zkušebním programům a je zaznamenáno přibližně 400 zkoušených parametrů. Výsledky jsou dokumentovány pro každou baterii zvlášť, což znamená, že celý výrobní proces je dosledovatelný i po 15 letech.


Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: