ETRUCKY MAN JIŽ NAJEZDILY 500 000 KM V LOGISTICKÉM PROVOZU
Od začátku roku 2025 najely dopravní společnosti v Německu, Rakousku, Belgii a Nizozemsku se svými prvními elektrickými nákladními vozidly MAN již více než půl milionu kilometrů.
- Od začátku roku 2025 je v provozu již více než 100 e-trucků MAN z prvních 200 kusů z předsériové výroby
- Elektrická vozidla najezdí pro zákazníky až 800 kilometrů denně
- Průměrná spotřeba v zimních podmínkách: 106 kWh na 100 km
- Při použití 100% zelené energie je úspora emisí CO₂ ve srovnání s dieslovými nákladními vozidly přibližně 400 tun
- Sériová výroba e-náklaďáků MAN bude zahájena v květnu 2025
Mezi poskytovateli logistických služeb, kteří od ledna 2025 zařadili do svého provozu celkem více než 100 elektrických nákladních vozidel MAN, jsou známá jména jako Duvenbeck, DB Schenker, Dachser, Dräxlmaier nebo Koopman. Jejich e-náklaďáky již ujely přibližně 500 000 kilometrů. Díky bateriovému elektrickému pohonu by se při využití 100% ekologické elektřiny ušetřilo přibližně 400 tun CO₂ ve srovnání s naftovými nákladními vozy (se spotřebou přibližně 27 litrů nafty na 100 km). Za předpokladu, že každý z těchto elektromobilů ujede za dobu své životnosti 1,2 milionu km, by mohly celkem ušetřit až 120 000 tun CO₂.
Tato vozidla pocházejí z várky 200 vozů vyrobených na konci roku 2024 pro zákazníky, kteří chtějí rychle přejít na elektromobilitu. MAN dodává zákazníkům nová elektrická nákladní vozidla z této předsériové výroby téměř denně. „Společně s našimi zákazníky získáváme cenné praktické provozní zkušenosti s vozy MAN eTGX a eTGS ještě předtím, než dojde v květnu ke spuštění jejich sériové výroby. Vidíme, že náš koncept vysoké modularity baterií a zároveň dostatečného dojezdu pro dálkovou přepravu se velmi osvědčuje. Obzvláště oblíbená je verze Ultra Low Liner pro velkoobjemovou přepravu,“ říká dr. Frederik Zohm, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus odpovědný za výzkum a vývoj.
Elektrická nákladní vozidla MAN ujedou při běžné dálkové přepravě 400 až 600 kilometrů denně, přičemž jedno z vozidel ujelo při průběžném dobíjení po trase dokonce 800 kilometrů za den. Potvrdilo se, že jejich provoz je pozoruhodně úsporný – průměrná spotřeba celé flotily byla 106 kWh/100 km, a to i v zimních podmínkách.
William Kratsch, který je ve společnosti DB Schenker odpovědný za přímou přepravu, hodnotí elektrické nákladní vozy pozitivně: „Tahač zatím jezdí bez problémů a ve srovnání s jinými elektrickými tahači používanými na podobných trasách má nižší spotřebu. To je známkou účinnosti systému MAN eTGX a vede nás to k optimistickým vyhlídkám do budoucna.“
Polární expres MAN: elektrická jízda z Laponska do Mnichova
E-truck MAN prokázal svůj potenciál také v projektu „Polární expres MAN“. V polovině března ujel tahač eTGX 3 000 kilometrů od polárního kruhu až do Mnichova výhradně na bateriový pohon. Tento test prokázal nejen působivý dojezd elektrických nákladních vozidel MAN i v extrémních teplotách, ale také to, že plně elektrická dálková nákladní doprava napříč Evropou s využitím pouze veřejné nabíjecí infrastruktury je možná již dnes.
Do popředí pozornosti se dostává také nabíjecí karta MAN Charge&Go, která usnadňuje nabíjení na nabíjecích stanicích různých poskytovatelů infrastruktury.
Projekt Polární expres MAN doprovázeli influenceři André Brockschmidt (Bauforum 24) a Christina Scheib (Trucker Babes), kteří jsou mezi řidiči kamionů dobře známí. Své zkušenosti a zážitky z čistě „elektrické“ cesty od polárního kruhu do Mnichova zdokumentovali v pěti videích zveřejněných na kanálu YouTube společnosti MAN. O své dojmy se influenceři podělili také na svých vlastních sociálních sítích.
Modulární koncept pro dojezd až 500 km
Verze MAN eTGX pro dálkovou dopravu má dojezd až 500 km a je ve své třídě průkopníkem z hlediska modulárních bateriových systémů a variability volitelných konfigurací. Plně elektrické nákladní vozy MAN nabízejí více než milion konfigurací a lze je tak přizpůsobit pro všechna běžná využití. Díky výšce sedla pouhých 950 mm, velmi krátkému rozvoru 3,75 m a maximální kapacitě baterie je verze Ultra Low Liner ideální pro logistiku v automobilovém průmyslu, protože umožňuje spřažení s velkoobjemovými návěsy s vnitřní výškou až tři metry, které poskytují výrazně větší přepravní kapacitu. Díky modulární koncepci s možností volby čtyř, pěti nebo šesti baterií a dvou verzí motoru o výkonu 449 nebo 544 koní jej však lze optimálně přizpůsobit jakémukoli přepravnímu úkolu. Kromě standardní nabíjecí technologie CCS (s výkonem až 375 kW) lze e-truck MAN objednat také s novým standardem MCS – s počátečním nabíjecím výkonem 750 kW a později až 1 megawatt – který umožňuje rychlé dobíjení baterií během přestávky řidiče v jízdě.
Dopravní společnosti využívají při přechodu na elektromobilitu také službu 360° eMobility Consulting společnosti MAN. Toto komplexní poradenství zahrnuje specifické individualizované analýzy provozu vozidel a požadavků na nabíjecí infrastrukturu pro konkrétního zákazníka. Nabídka služeb společnosti MAN zahrnuje také poskytování samotné nabíjecí infrastruktury prostřednictvím partnerství s dodavateli technologií. Stejně jako u nákladních vozidel s konvenčním pohonem jsou i pro nové elektrické vozy řady Lion k dispozici servisní smlouvy a financování speciálně přizpůsobené e-mobilitě a potřebám městské distribuční logistiky, jakož i četné digitální služby. Patří k nim MAN eReadyCheck, pomocí které si zákazníci mohou ověřit, jak natrasovat přepravu čistě elektricky, nebo služba MAN Charge&Go, jejíž součástí je nabíjecí karta a která umožňuje jednoduché plánování dobíjení a účtování dopravy na mezinárodních trasách.
Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: