Megawatty pro Allianz Arenu
MAN a FC Bayern postaví veřejný nabíjecí park pro e-trucky a e-busy
Dvě silné společnosti z Bavorska míří do budoucna inovativními způsoby, čímž významně přispívají k elektrifikaci a klimatické neutralitě autobusové a nákladní dopravy.
- Projekt nabíjecího parku u Allianz Areny oficiálně odstartovali za účasti bavorského ministerského předsedy Dr. Markuse Södera
- Veřejná megawattová nabíjecí stanice u dálničního uzlu Allianz Areny denně obslouží až 500 elektrických nákladních vozidel a autobusů
- V sezóně 2025/2026 nastoupí „do služby“ první elektrický autobus od MAN v roli týmového autobusu pro FC Bayern
- Nový e-truck MAN s megawattovým a CCS systémem nabíjení si lze objednat již od uvedení na trh
Projekt nabíjecího parku pro elektrická nákladní vozidla a autobusy v mnichovské Allianz Areně oficiálně spustili 27. srpna. Přítomni byli bavorský premiér Dr. Markus Söder, Christian Bernreiter, bavorský ministr pro bydlení, výstavbu a dopravu, Jan-Christian Dreesen, generální ředitel FC Bayern Mnichov AG, Michael Diederich, zástupce generálního ředitele FC Bayern Mnichov AG, Alexander Vlaskamp, generální ředitel MAN Truck & Bus a Frederik Zohm, který v MAN Truck & Bus zodpovídá za vývoj. Vysoce výkonné a megawattové nabíjecí stanice vybudují na jižním autobusovém parkovišti Allianz Areny ve třech etapách. Celkem tam vznikne třicet stanovišť, na kterých si každý den bude moci dobít energii 500 elektrických nákladních vozů a e-busů.
Velké fotbalové stadiony, jako je Allianz Arena, mají velmi výkonnou elektrickou síť, která musí zvládnout vysoké požadavky na energii pro reflektory, stravovací provozy a jiná zařízení. Kapacita sítě se však naplno využívá jen ve dnech zápasů. Mnichovský FC Bayern a jeho dlouholetý sponzorský partner MAN Truck & Bus zde našli ideální podmínky a dohodli se na zřízení parku pro nabíjení užitkových vozidel. Díky stoprocentnímu využívání zelené/ekologické elektrické energie v Allianz Areně je projekt ještě ohleduplnější k životnímu prostředí.
Allianz Arena se nachází přímo na frekventovaném dálničním uzlu Mnichov-Sever a má vlastní dálniční přivaděč. Přes tuto důležitou křižovatku evropské silniční nákladní dopravy projede denně až 10 000 trucků. Ideální místo pro nabíjecí park. Navíc FC Bayern bude v budoucnu potřebovat i nabíjecí infrastrukturu pro své vlastní potřeby: V sezóně 2025/26 společnost MAN dodá klubu FC Bayern první plně elektrický autobus, který bude sloužit fotbalistům jako týmový autobus.
Jan-Christian Dreesen, generální ředitel FC Bayern, vysvětluje společný projekt s MAN takto: „Naše společnost má před sebou náročné úkoly zejména pokud jde o ochranu životního prostředí a klimatu. Veřejný nabíjecí park pro užitková vozidla je pokračováním našeho úsilí o udržitelnost a správu Allianz Areny způsobem, který je stále ohleduplnější ke klimatu.“ Michael Diederich, zástupce generálního ředitele FC Bayern, dodává: „Tento projekt má pro nás velký význam a neumím si představit lepšího partnera pro úspěšnou realizaci než je MAN.
Na projektu se intenzivně podíleli experti z MAN Transport Solutions, interní konzultační společnosti pro přechod na vozidla s nulovými emisemi, která podporuje i plánování a realizaci veřejných megawattových nabíjecích parků. MAN Transport Solutions radí dopravním společnostem v oblasti energeticky efektivního využívání jejich flotil, elektromobility a nabíjecí infrastruktury již od roku 2018. Odborné poradenství, které začalo v sektoru městské autobusové dopravy, kde je elektrifikace již pevnou součástí trhu, se nyní využívá i při uvádění velkosériového e-trucku MAN na trh.
„Cíle Pařížské klimatické dohody dosáhneme jen tehdy, budeme-li důsledně dekarbonizovat naše vozové parky. Polovina nákladních vozidel, která ročně vyrábíme, by měla být do roku 2030 elektrická. Klíčem je nabíjecí infrastruktura. Jako výrobce k tomu cíli směřujeme tak, že spolu se společností E.ON zřizujeme veřejnou nabíjecí síť v našich servisních střediscích po Evropě. Samo o sobě to však nestačí. Proto jsme velmi vděční za nové nápady a společné plány, jako je projekt s FC Bayern. Nabíjecí park v Allianz Areně bude vlajkovým projektem. Z Bavorska pro Bavorsko a svět. „Bude zářit daleko za hranicemi země,“ vysvětluje Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus.
Podle odhadů Evropského sdružení výrobců ACEA bude do roku 2030 zapotřebí kolem 50 000 vysokovýkonných a megawattových nabíjecích stanic na nejdůležitějších dálkových dopravních tazích v Evropě.
Vozidla jsou připravena vstoupit na trh, MAN registruje již 2000 objednávek, resp. vážných zájemců o jeho nový e-truck. Kromě toho mnichovský výrobce užitkových vozidel byl loni lídrem na evropském trhu elektrických městských autobusů.
V roce 2025 půjde do zkušebního provozu první elektrický dálkový autobus, který v sezóně 2025/26 předají svému dlouhodobému partnerovi FC Bayern.
Maximální flexibilnost s nabíjením MCS a CCS
Od začátku prodeje v říjnu 2023 nový e-truck MAN nabízí denní dojezd 600 až 800 kilometrů. A technologii nabíjení budoucnosti má přímo na palubě: „S megawattovým nabíjením (MCS) se náš MAN eTruck s kapacitou baterií až 534 kWh dokáže nabít během řidičovy přestávky natolik, že ujede dalších 300 až 400 kilometrů. To odpovídá nabití od 10 do 80 procent stávající kapacity baterie,“ vysvětlil Dr. Frederik Zohm, šéf vývoje v MAN Truck & Bus, během oficiálního spuštění projektu parku pro nabíjení užitkových vozidel v Allianz Areně. Nový e-truck MAN může být vybaven také systémem CCS, například pro noční nabíjení v depách. Pro větší flexibilitu lze připojení CCS umístit na pravou nebo levou stranu vozidla a pokud jde o podvozek, tak i na pravou zadní část. Pokud vozidlo nemá přípojku MCS, která je vždy umístěna na straně řidiče, možná je i kombinace dvou míst pro připojení nabíjecího systému CCS.
Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: