· Partner

MAN SE SOLIDNÍM VÝSLEDKEM NAVZDORY ZNAČNÝM VÝZVÁM

Ve fiskálním roce 2024 dosáhla společnost MAN Truck & Bus dobrého výsledku – zejména na pozadí prudkého propadu evropského trhu nákladních vozidel.

Obrat a tržby odpovídajícím způsobem poklesly, ale upravený provozní zisk zůstal stabilní na úrovni 7,2 %.

  • Ve finančním roce 2024 poznamenaném prudkým poklesem prodeje nákladních vozidel prokázala společnost MAN Truck & Bus odolnost
  • Tržby 13,7 miliardy eur (-7 % oproti předchozímu roku) z prodeje 96 000 vozů (-17 %)
  • Upravený provozní zisk 985 milionů eur (-90 milionů eur), upravená rentabilita tržeb 7,2 % (-0,1 procentního bodu)
  • Generální ředitel společnosti MAN Alexander Vlaskamp: „Vzhledem k mírnému zlepšení poptávky po nákladních automobilech se připravujeme na ukončení zkrácené pracovní doby v německých závodech.“
  • Inka Koljonen, členka představenstva pro finanční záležitosti společnosti MAN: „Náš výsledek je v tomto prostředí pozoruhodným úspěchem. Dokázali jsme dále zvýšit naši odolnost.“

Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN, komentuje bilanci za rok 2024 takto: „Dobrý výsledek je odměnou za tvrdou práci v náročném ekonomickém prostředí. Přispěl k tomu zejména prodej dodávek a služeb a také rozvoj mezinárodního trhu s nákladními automobily. Totéž platí pro obchod s externími motory i pro větší obranné zakázky. V posledních měsících roku 2024 a na začátku roku 2025 se objednávky nákladních automobilů mírně, avšak stabilně zvyšovaly. Ačkoli zatím nelze hovořit o jednoznačném obratu, zejména v Německu, momentálně očekáváme další mírný nárůst poptávky v průběhu roku.“ A pokračuje: „Vzhledem k tomu se v blízké budoucnosti připravujeme na ukončení zkrácené pracovní doby v německých závodech. I přesto je třeba věnovat značné úsilí efektivnímu využití nákladů, abychom mohli i nadále intenzivně investovat do oborů budoucnosti, jako jsou automatizace, digitalizace a bezemisní technologie, jakož i do naší servisní sítě. Jedině tak si může MAN zachovat v rámci této zásadní transformace správný směr na cestě k úspěchu.“

„I přes výrazný pokles objemu prodeje nákladních automobilů jsme potvrdili výsledek z předchozího roku. Je to pozoruhodný úspěch, který svědčí o tom, že jsme jako společnost výrazně zvýšili svou odolnost,“ uvedla Inka Koljonen, členka představenstva pro finance, IT a právní záležitosti.

V porovnání s rokem 2023 prodal MAN v loňském roce celkově o 17 % nových vozidel méně (přibližně 96 000 kusů) – zejména kvůli prudkému poklesu odbytu nákladních vozidel (-24 %). Zákazníkům bylo dodáno o 17 % méně autobusů než v předchozím roce. V tomto segmentu došlo ke zpoždění dodávek v důsledku požadavků na novou softwarovou architekturu. Naopak rekordní byl opět prodej dodávek: Bylo dodáno přibližně 27 670 dodávek produktové řady TGE, což představuje nárůst o 4 % oproti roku 2023. Pokles celkových tržeb ve sledovaném období o 7 % na 13,7 miliardy eur byl tak výrazně nižší než pokles jednotkových prodejů. Hlavním důvodem byla příznivější skladba produktů a cen. Upravený provozní zisk ve výši 985 milionů eur byl o 90 milionů eur nižší než v předchozím roce.

Zaměření na efektivitu nákladů pokračuje i v roce 2025

„Naše soustavná a úspěšná práce na snižování fixních nákladů byla základem pro udržení rentability tržeb na stejné úrovni jako v loňském roce. Kromě toho jsme dále zlepšili řízení hotovosti v celém hodnotovém řetězci. Významně k tomu přispěla iniciativa spuštěná v roce 2023, jejímž cílem bylo zavést hotovostní kulturu, zlepšit řízení hotovosti a zajistit trvale silnou konverzi hotovosti. V roce 2025 se budeme nadále intenzivně věnovat tématům řízení hotovosti a efektivity nákladů,“ vysvětluje Inka Koljonen.

Závody připravené pro e-mobilitu

Stále úspěšněji probíhá přeskupení výroby, logistiky a vývoje: v Mnichově bude v roce 2025 zahájena sériová výroba e-trucku MAN, v Norimberku bude za několik týdnů slavnostně spuštěna sériová výroba baterií a globální logistické centrum v Salzgitteru na jaře mimo jiné rozšíří svou působnost o náhradní díly pro e-mobilitu. V Ankaře bylo otevřeno centrum pro vývoj produktů pro autobusy, které je nyní plně připraveno pro elektrickou a digitální éru.

Je třeba ještě více zrychlit tempo

První e-náklaďáky MAN již jezdí po silnicích v Německu a Evropě. Jejich zavedení si v prvotní fázi vyžádá více peněz, ačkoli náklady na životní cyklus elektrických nákladních vozidel jsou nižší než u nákladních vozidel s naftovým motorem. Společnost MAN Financial Services, zastřešená společností TRATON Financial Services, poskytne zákazníkům nejlepší možnou podporu – tyto aktivity již byly zahájeny v Německu, Velké Británii, Švédsku, Irsku, Rakousku, Polsku, Španělsku, Jižní Koreji a Jižní Africe. Další trhy budou následovat.

Nový nabíjecí tarif MAN Charge&Go navíc zjednodušuje a usnadňuje nabíjení a platby pro elektromobilní zákazníky MAN. Rychle se rozšiřuje také nabíjecí infrastruktura pro e-náklaďáky a elektrobusy: očekává se, že do konce roku 2025 bude v Evropě k dispozici 1 000 nabíjecích míst od různých poskytovatelů nabíjecích služeb. Jen ve spolupráci se společností E.ON vznikne ve 170 evropských závodech MAN celkem asi 400 veřejných dobíjecích míst – 80 z nich bude k dispozici do konce roku 2025, přičemž první jsou již v provozu v Berlíně. Společný podnik Milence, jehož součástí je i skupina TRATON GROUP, chce navíc do roku 2027 vybudovat největší evropskou síť nabíjecích stanic pro elektrické nákladní automobily s celkem 1 700 nabíjecími místy. V provozu je prvních 13 nabíjecích parků a dalších deset je ve výstavbě.

Leader v oblasti inovací

Zároveň MAN v roce 2024 prokázal svou inovační sílu v dalších oblastech. Společnost byla prvním výrobcem užitkových vozidel, který testoval autonomní jízdu na německých dálnicích, a rovněž prvním výrobcem nákladních vozidel v Evropě, který nabídl vodíkový spalovací motor.

Klíčová čísla MAN Truck & Bus

  • Nové zakázky (počet vozidel): 2024: 77 108, 2023: 86 783, Změna: -11 %
  • Prodej (počet vozidel): 2024: 96 037, 2023: 116 033, Změna: -17 %
    • Z toho nákladní automobily: 2024: 63 655, 2023: 83 703, Změna: -24 %
    • Z toho autobusy: 2024: 4 710, 2023: 5 703, Změna: -17 %
    • Z toho MAN TGE: 2024: 27 672, 2023: 26 627, Změna: 4 %
  • Obrat (v milionech eur): 2024: 13 732, 2023: 14 811, Změna: -7 %
    • Nové vozy: 2024: 8 383, 2023: 9 527, Změna: -12 %
    • Tržby z prodeje služeb: 2024: 2 902, 2023: 2 808, Změna: 3 %
    • Ostatní: 2024: 2 447, 2023: 2 476, Změna: -1 %
  • Provozní zisk (v milionech eur): 2024: 985, 2023: 1 075, Změna: -90
  • Rentabilita tržeb (%): 2024: 7,2, 2023: 7,3, Změna: -0,1

Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: