· Partner

MAN PŘINÁŠÍ DO VÝVOJE NÁKLADNÍCH VOZIDEL POHLED ŘIDIČEK

Výzkumný tým "WoMAN" se snaží zjistit více o každodenním životě řidiček nákladních vozidel a přispět nápady, jak by se výrobce mohl více zaměřit na jejich specifické potřeby.

V rámci série seminářů "WoMAN" se MAN zabývá specifickými potřebami řidiček
Cílem studie je řešit nedostatek údajů o pohlaví při vývoji produktů
Podíl žen, které jsou držitelkami karty řidiče nákladního vozidla, se zvyšuje

V roce 2022 zahájila společnost MAN Truck & Bus sérii seminářů "WoMAN" zaměřených na vývoj produktů pro nákladní automobily, aby přispěla nápady, jak se může výrobce užitkových vozidel v budoucnu více zaměřit na specifické potřeby řidiček. Důvodem je skutečnost, že hodnocení produktů v tomto odvětví bylo dosud velmi jednostranné a vývoj nákladních vozidel zohledňoval převážně mužské potřeby a mužský životní styl. Cílem této iniciativy je čelit tzv. genderové datové mezeře. "Ženy řidičky přispívají k vývoji našich produktů dalším důležitým pohledem. Chceme tyto cenné poznatky využít k tomu, aby naše produkty byly v budoucnu ještě lepší, pohodlnější a uživatelsky přívětivější pro naše zákazníky," říká Dr. Frederik Zohm, vedoucí oddělení vývoje společnosti MAN Truck & Bus.

Iniciativa "WoMAN" definuje rozdíl

Při vývoji nových vozidel se MAN vždy zaměřuje na řidiče. Výzkumný tým "WoMAN" se také snaží lépe poznat každodenní pracovní život řidiček a všímá si rozdílů mezi muži a ženami. Záměrem je zatraktivnit nákladní automobily a povolání řidiče nákladního automobilu pro ženy. Odborníci společnosti MAN z oddělení konstrukce a designu pod vedením psycholožky Dr. Sigrun Weise a z oddělení průzkumu trhu proto zvou profesionální řidičky nákladních vozidel na workshopy, kde shromažďují a analyzují relevantní údaje a fakta. Například řidičky jsou v průměru o 7 let mladší, o 11 centimetrů nižší a o 18 kilogramů lehčí než jejich mužské protějšky. Na seminářích se diskutuje o preferované šířce lůžek v kabině, o tom, zda má být v interiéru umyvadlo nebo toaleta, a o ideálním počtu zásuvek, aby bylo možné v kabině používat elektrické spotřebiče, jako je fén nebo kulma. První obecný postřeh: většina řidiček nechce, aby bylo zvenčí patrné, že se jedná o "dámský vůz".

Podíl žen mezi profesionálními řidiči se zvyšuje

V Německu se počet žen mezi řidiči nákladních automobilů neustále zvyšuje. V poslední době se podíl žen, které jsou držitelkami řidičského průkazu pro nákladní automobily, zvýšil o více než 2 %. A údaje Spolkového úřadu pro automobilovou dopravu ukazují, že tento trend pokračuje. Mezi lety 2011 a 2021 vzrostl podíl žen, které se připravují na povolání řidiče nákladních automobilů, ze 4 % na 11 %. "Se zhruba 30 000 kartami řidiče pro ženy ve srovnání s přibližně jedním milionem pro muže se stále jedná o velmi rozdílné dimenze. Je však zřejmé, že se pro tuto profesi rozhoduje stále více žen," vysvětluje vedoucí workshopu Dr. Sigrun Weise. "Vidíme také, že hlas řidiček má váhu na sociálních sítích."

Každodenní život žen za volantem nákladních automobilů bude dále zkoumán prostřednictvím podrobných dotazníků. To také pomůže začlenit potřeby řidiček do vývoje nákladních vozidel a iniciovat jejich zlepšení. "Neznám jiného výrobce nákladních vozidel, který by se tak zajímal o potřeby řidiček jako MAN Truck & Bus," říká profesionální řidička Ines Böttcherová. Její kolegyně Christina Scheibová dodává: "Pro nás řidičky by mělo obrovský efekt, kdybychom za několik let viděly, že naše návrhy byly při vývoji nákladních vozidel zohledněny."


Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: