· Partner

DB SCHENKER PŘEVZAL PRVNÍCH 10 ZE 150 OBJEDNANÝCH E-TRUCKŮ

Jeden z předních světových poskytovatelů logistických služeb a lídr na trhu v evropské pozemní nákladní dopravě zařadil do provozu první trucky MAN eTGX.

  • Změna v dálkové kamionové dopravě postupně akceleruje: Ve flotile DB Schenker přibylo prvních 10 ze 100 objednaných tahačů MAN eTGX
  • Ohleduplný k životnímu prostředí a efektivní: MAN eTGX Ultra Low Liner dokonale doplňuje flotilu tahačů DB Schenker
  • Elektrické lvi nastupují do služby: Řidiči DB Schenker převážejí nové tahače MAN eTGX z Mnichova do logistických center společnosti po celém Německu
  • Kontrakt na distribuční trucky: DB Schenker a MAN podepsaly předběžnou smlouvu o dodání 50 kusů 12-i tunového distribučního nákladního vozidla MAN eTGL, které si zákazníci mohou objednávat od dubna 2025

Reprezentanti DB Schenker si od top-manažerů MAN oficiálně převzali prvních deset elektrických tahačů eTGX pro dálkovou kamionovou dopravu. Ihned po slavnostním předání vozidel, které proběhlo 29. ledna přímo v mnichovské fabrice MAN Truck & Bus, řidiči DB Schenker se svými novými e-trucky zamířili do příslušných poboček DB Schenker po celém Německu. Tahače návěsů MAN eTGX Ultra, které jsou v tomto provedení vyvinuty speciálně pro požadavky objemové přepravy, umožňují využívání velkokapacitních návěsů o vnitřní výšce 3 metry a objemu úložného prostoru do 100 m3.

Tento typ návěsů se již léta používá hlavně v automobilovém průmyslu, ale i v jiných oblastech s vysokými nároky na kapacitu zásobovacích kamionů. Velký objem návěsu přispívá k ekologičtější přepravě a v kombinaci s plně elektrickým MAN eTGX Ulra Low Liner udržitelně snižuje emise CO2. Podle smlouvy z roku 2023 mnichovský výrobce dodá pro DB Schenker celkem 100 elektrických tahačů do roku 2026.

V rámci předávání první várky tahačů MAN eTGX obě společnosti podepsaly další předběžnou smlouvu na 50 vozů eTGL. Tento model s celkovou hmotností 12 tun na rozvoz zboží ve městech si lze objednat od dubna 2025 a ve flotile DB Schenker má doplňovat elektrický vozový park pro distribuční logistiku.

„Jsme velmi hrdí, že prvních deset vozů MAN eTGX se nyní využívá v každodenní logistice pro DB Schenker. Naším společným cílem je udržitelná dekarbonizace nákladní dopravy. Nový e-truck MAN je nejen lokálně bez emisí CO2, ale splňuje také různorodé požadavky našich zákazníků. Jedním z příkladů je objemová přeprava. Žádný jiný sériově vyráběný elektrický tahač na trhu nenabízí pro návěsy s vnitřní výškou tři metry tak krátký rozvor a maximální kapacitu baterií. Fakt, že DB Schenker se chce spolehnout na MAN i v elektrické distribuční dopravě s modelem eTGL, potvrzuje, že naše portfolio e-trucků nabízí správné řešení pro každý segment dopravy,“ vysvětluje Friedrich Baumann, člen představenstva MAN Truck & Bus zodpovědný za prodej a zákaznická řešení.

DB Schenker je hybnou silou v revoluci pohonů

Důslednou strategii udržitelnosti prosazuje DB Schenker již mnoho let. Kromě kontinuálního přechodu na alternativní systémy pohonu patří k tomuto úsilí i trvalé zvyšování efektivnosti v logistice.

„Jako průkopník v přechodu na pohony s nulovými emisemi bude DB Schenker i v budoucnu nadále investovat do udržitelných řešení. Jsme rádi, že jsme prvním zákazníkem, který má možnost uvést do provozu flotilu 10 vozů MAN eTGX. Některé se budou využívat ve dvousměnném provozu na každodenních pravidelných trasách v naší hlavní síti, například mezi našimi pobočkami v Dortmundu a Hannoveru. Další vozidla nasadíme speciálně pro naše zákazníky v automobilovém a spotřebitelském sektoru,“ vysvětluje Cyrille Bonjean, viceprezident v DB Schenker v Evropě pro pozemní dopravu. Marc Pühler, senior viceprezident pro systémové operace v DB Schenker v Evropě, k tomu dodává: „Dnešek je pro DB Schenker speciální den. Kromě převzetí prvních elektrických nákladních vozidel pro dálkovou dopravu od společnosti MAN jsme podepsali smlouvu o dodání 50 nákladních vozidel MAN eTGL. Elektrické 12tunové vozidlo dříve nebylo na trhu dostupné, ale to se mění. Model eTGL je ideální pro používání na poslední míli. Jsme hrdí, že svými odbornými znalostmi jsme mohli přispět k vývoji a těšíme se na první sériový vůz.“

E-truck MAN: Důležitá je technologická inovace

Tahač MAN eTGX Ultra Low Liner je předjezdec ve své třídě: Má výšku točnice pouhých 950 mm, velmi krátký rozvor 3,75 metru, ale přesto s maximální kapacitou baterií nabízí dojezd přibližně 500 kilometrů. Díky tomu je ideální pro využití, kde je rozhodující maximální objem úložného prostoru návěsu. Díky modulární koncepci s možností konfigurace se čtyřmi, pěti nebo šesti bateriemi a výkonem 449, resp. 544 k lze eTGX optimálně přizpůsobit každému dopravnímu úkolu. Kromě standardní technologie nabíjení CCS (až 375 kW) si jej lze objednat také s novým systémem MCS (megawattové nabíjení s výkonem až do 1 MW), což umožňuje ještě rychlejší dobíjení baterií během řidičové přestávky. Vedle trucků eTGX a eTGS pro těžkou dopravu doplňuje MAN portfolio elektrických nákladních vozidel modelem eTGL pro snadnou distribuci zboží. S dojezdem až 235 kilometrů, rychlým nabíjením (přibližně 30 minut) a užitečným zatížením až 6 600 kilogramů (v závislosti na nástavbě) nabízí ideální řešení pro tiché zásobování bez lokálních emisí CO2.

Správné řešení přes eMobility s komplexním poradenstvím

Dopravní společnosti při přechodu na elektrickou mobilitu profitují také z 360° eMobility Consulting od MAN. Toto komplexní poradenství obsahuje specifické analýzy provozu vozidel zákazníků a jejich požadavků na infrastrukturu nabíjení. Nabídka služeb MAN zahrnuje také poskytování samotné nabíjecí infrastruktury prostřednictvím partnerství s dodavateli technologií. Kromě toho – tak jako u trucků s konvenčním pohonem – jsou pro nové elektrické lvy k dispozici servisní smlouvy a financování speciálně přizpůsobené e-mobilitě a potřebám městské distribuční logistiky, jakož i četné digitální služby. Patří k nim MAN eReadyCheck, pomocí kterého si mohou zákazníci ověřit, jak lze jejich přepravy provádět čistě elektricky nebo služba MAN Charge & Go včetně nabíjecí karty, která umožňuje jednoduché, konsolidované plánování nabíjení a účtování za mezinárodní trasy.

MAN ProfiDrive pro e-trucky

Je samozřejmé, že oddělení MAN ProfiDrive, které se specializuje na trénink profesionálních řidičů, jejich kvalifikaci a speciální odvětvová školení, rozšířilo svůj školící program o e-mobilitu. Vzdělávací kurzy pro řidiče elektrických vozidel jsou ze strany zákazníků stále žádanější. Elektrická mobilita totiž vyžaduje nejen znalosti o bezpečném zacházení s vysokonapěťovou technikou, ale výrazně mění i způsob řízení. Zatímco u nákladních vozidel s dieselovým motorem je nejefektivnější plynulý a předvídavý styl jízdy s minimálním používáním brzd, aby se šetřilo palivo, pro e-truck platí jiné pravidlo: Zpomalování pomocí plynového pedálu je nezbytností pro rekuperaci energie. Naučit se to využívat v praxi je součástí školení, které MAN ProfiDrive nabízí všem řidičům a manažerům vozových parků, kteří přecházejí na elektrickou mobilitu. Tak, jak to dělá pro DB Schenker.


Autor: FARID COMERCIA s.r.o.
Odkaz: